Blandingen af digitale (MGM) og analoge modes i aktivitetstesterne har som mange sikkert ved givet udfordringer. Efter forsøg med at lave separate tester, samledes alle modes i den samme test igen fra d. 1 januar i år. Samtidig blev det i reglerne præciseret, at der for alle modes skal udveksles fuld lokator og at enhver form for automatisk QSO afvikling ikke er tilladt. Det er operatøren og ikke computeren der skal være i føresædet! Det er et grundelementet for contester.
Men når vi lytter på FT8 trafikken under testerne er det typisk, at der i strid med reglerne ikke udveksles fuld lokator, og efterfølgende er den fulde lokator indført i den indsendte log.
Det er ikke en holdbar situation. Mindre fejl, forglemmelser og misforståelser er der plads til, men det vi ser nu er en massiv tilsidesættelse af reglerne.
Løsningen til at følge reglerne er ganske enkel -kør FT8 i contest mode, og undlad at bruge automatisk QSO afvikling.
Situationen er alvorlig. For at aktivitetstesten skal fungere med både digitale og analoge modes på samme tid bliver der nød til at være samme regler på tværs af modes. Den samme information skal udveksles, uanset hvilken mode der bruges.
Hvis ikke dette bliver fulgt i praksis, bliver det nødvendigt (igen) at lave helt separate tester for digitale og analoge modes.
Selvdisciplin og god sportsånd har altid kendetegnet radioamatør contester. Brug dem også ved digitale modes.
VUSHF-udvalget vil fremover holde ekstra øje med testerne og de indsendte logs.
Hits: 345
Som jeg ser det, er det jo kun nogle enkelte der ikke har forstået det med fuld lokator, efter det igen blev tilladt at køre FT8! Hvorfor afviser i ikke bare loggen, hvis i ved at der er fusket! I 6m testen i går var det eksempelvis næsten ikke muligt at køre FT8, da 95 % af stationerne kørte uden contest-modul! I sidste 2m test var der ES til Rusland, her undlod flere af os, at kalde de stationerne, da de ikke kørte i contest-mode. Alligevel er der indleveret en log med en af de pågældende stationer. Det er helt uanstændig at true med igen at fjerne muligheden for at køre FT8, fordi at en håndfuld (eller mindre) ikke respekterer eller har misforstået reglerne!